Bike Like a New Yorker – kétkeréken a Nagy Almában

Írta: zöld8 | 2012. szeptember 14. péntek, 07:00

Bike Like a New Yorker – biciklis helyzet a Nagy AlmábanNew Yorkban is legalább annyira kiélezett viták kísérik a biciklisávok kialakítását, mint Budapesten. Főleg most, hogy 410 kilométer kerékpárút megépítése után a közbringa hálózat elindítása is csak karnyújtásnyira van.

A biciklisávok csupán élénk színű elválasztó vonallal kijelölt közönséges betoncsíkok, New Yorkban mégis hosszú ideig perek, közösségen belüli veszekedések és a kormányzat szerepéről szóló kiélezett viták okozói voltak. Most azonban, hat évvel azután, hogy Michael R. Bloomberg polgármester hozzálátott sokat vitatott, 410 kilométer bicikliút megépítését tartalmazó terve végrehajtásához, kéznyújtásnyira került a sávok nehezen kivívott elfogadása.

Amikor a The New York Times közvélemény-kutatása során megkérdezték tőlük, hogy jó vagy rossz ötletnek tartják-e a biciklisávokat, a New York-iak 66 százaléka azt felelte, hogy jónak. A pártolók minden kerületben többségbe kerültek, és Manhattanben volt a legnagyobb az arányuk. Csupán a lakosok 27 százaléka tartotta rossz ötletnek a biciklisávok kialakítását, 7 százalék pedig nem tudott vagy nem akart válaszolni a kérdésre.

A felmérés eredményei mindenesetre azt mutatják, hogy a nagyváros lakosai hozzászoktak a bulvársajtó dühét gyakran kiváltó és a jövő évi polgármester-választást megelőző kampány egyik fontos témájává előlépett sávokhoz.

Hozzájárul az egészséghez

A lelkesedés azonban egyelőre passzív, mivel a New York-iak többsége egyelőre nem kerékpározik rendszeresen. A felnőttek egyharmada mondta a vizsgálat során, hogy van biciklije, míg csaknem a felük azt, hogy a vele egy háztartásban élők közül senkinek sincs. A kerékpárral rendelkezőknek mintegy a fele válaszolta azt, hogy hetente egyszer vagy többször nyeregbe pattan.

A párizsi mintát követő kölcsönzési hálózat, amely az egyik fő eleme a kétkerekűek használatát ösztönző erőfeszítéseknek, nem keltett túl nagy érdeklődést. A kerékpárkölcsönzés sokak számára még mindig valamiféle rejtélyes dolog: a megkérdezettek 40 százaléka semmit sem hallott a programról, amelynek beindítását nemrég jövő tavaszra halasztották, több mint a felük pedig egyáltalán nem tartotta valószínűnek azt, hogy élni fog a felkínált kölcsönzési lehetőséggel. A jövőre bevezetendő rendszer kezdetben Manhattanre és Brooklyn bizonyos részeire fog korlátozódni, és az előzetes várakozások szerint a manhattaniek más kerületek lakosainál gyakrabban veszik majd igénybe.

Azok a New York-iak, akik szerint a biciklisávok kialakítása jó ötlet, környezeti megfontolásokra, egészségügyi és biztonsági előnyökre hivatkoztak a felmérésben - valamint arra, hogy ezáltal megnő a kerékpározók rendelkezésére álló terület. Az utóbbiak egyszerűen annak örültek, hogy a sávoknak köszönhetően kevesebb biciklis lesz a járdákon.

"A sávok hozzájárulnak ahhoz, hogy létrejöjjön egy tisztább, biztonságosabb, hívogatóbb város, ahol jobb az emberek közti viszony" - fogalmazott egy, a felmérést követő interjú során Barrie Cassileth 73 éves manhattani lakos.

"A kerékpározás hozzájárul az egészséghez, jó testmozgás. Csökkenti a gépkocsiktól származó levegőszennyezést és a gépkocsiforgalmat" - fűzte hozzá az egyik kórház integratív orvosi szolgáltatását irányító orvos.

Bike Like a New Yorker – kétkeréken a Nagy Almában
Már folyik a népszerűsítő kampány

Ellenérvek

A New York-iak kerékpársávokat elutasító egynegyede által hangoztatott leggyakoribb érv az volt, hogy a sávok akadályozzák a járműforgalmat. Néhányan azt is mondták, hogy veszélyes utcai és közlekedési helyzeteket teremtenek.

Gloria Tingue 41 éves brooklyni foglalkozásterapeuta véleménye szerint sok biciklis figyelmen kívül hagyja a közlekedési szabályokat. "Mindenkinek ugyanabba az irányba kellene mennie, és amikor megállunk, nekik is meg kellene állniuk, nem pedig a kocsik között cikázni, mert azzal mindenkit veszélyeztetnek - fejtette ki. - Meggyőződésem, hogy a biciklisávok létesítését nem gondolták át elég alaposan, különösen ami a szűk utcákon lévőket illeti. Tudom, hogy környezetvédelmi szempontból hasznosak, de át kellene gondolni, hogyan lehet úgy létrehozni őket, hogy mindenki egyforma biztonsággal részt vehessen a forgalomban."

Egyes válaszolók a felmérést követő interjúkban felvetették, vajon kötelező lesz-e a kerékpárosoknak a sisakviselés, amit a városi közlekedési hatóság egyelőre ellenez. Mások arról beszéltek, hogy milyen hasznos a testmozgás, amit a kerékpározás jelent.

A sávokat nem minden pártolójuk kívánja használni. Cassileth például azt mondta, kétli, hogy biciklire ülne, a tervezett kerékpárkölcsönzés igénybe vételéről már nem is beszélve, de hozzátette, hogy férje, aki aktív kerékpáros, már izgatottan várja a bevezetését. "Persze lehet, hogy egy nap majd magam is kedvet érzek hozzá, hogy kipróbáljam" - tette hozzá nevetve.

Biciklikölcsönző hálózatot is indítanak

Míg a BuBi, azaz Budapest közbringa rendszerének startját 2013 derekára tervezik, addig a tervek szerint New York-ban már márciusban eldördül a startpisztoly. A hálózat beindítása után 10 ezer új bicikli jelenik majd meg Manhattan, Brooklyn és Queens utcáin, amelyeket 600 dokkoló helyen lehet majd bérbe venni. A felmérések szerint New Yorkban a napi utazások fele 2-3 kilométeres vagy annál rövidebb távolságra szól, a bérelhető kerékpárokkal ezeken a távokon próbálják meg kiváltani a gépjárműhasználatot.

forrás: MTI, kerekagy.blog, kép: osocio.org


Hozzászólások

Üzenet