A szomszédod már változtatott - Mi motiválhat a környezettudatosságra?

Írta: zöld8 | 2013. szeptember 12. csütörtök, 10:20

A szomszédod már változtatott - Mi motiválhat a környezettudatosságra?Egy kísérlet résztvevőit arra kérték, hogy kapcsolják le a légkondit. Az első csoportot a spórolással próbálták motiválni, a másodikat a környezetvédelemmel, a harmadik tagjait pedig arra kérték, ezzel segítsenek megelőzni az áramkimaradásokat. Egyik sem vezetett eredményre, a változás a negyedik csoportnál következett be.

Amerikában egy egyetemi pszichológus professzor arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen motivációval lehet rávenni az embereket arra, hogy egy forró nyári napon a légkondicionáló berendezés helyett a jóval kevesebbet fogyasztó ventillátort kapcsolják be. A kísérletben szereplő szomszédság lakóit négy csoportra osztották, amelyek különböző üzeneteket kaptak a bejárati ajtóra akasztva - írja a Chikansplanet.

A kísérletben szereplő szomszédság lakóit négy csoportra osztották, amelyek különböző üzeneteket kaptak a bejárati ajtóra akasztva. Az első csoportnak elmondták, hogy 54 dollárt spórolhatnak, ha váltanak, a második csoport egy környezetvédelmi üzenetet kapott, a harmadik tagjait pedig arra kérték, hogy legyenek jó polgárok, és előzzék meg az áramkimaradásokat. Egyik megoldás sem vezetett eredményre, az energiafelhasználás esetükben egyáltalán nem csökkent.

A változás a negyedik csoportnál következett be, ahol arról tájékoztatták a lakókat, hogy a szomszédjaik sokkal kevesebb áramot fogyasztanak, hiszen ők már áttértek a ventillátorra... Tehát se a pénzügyi ösztönzés, se a morális meggyőzés nem volt hatékony. A társadalmi nyomással tudták csökkentetni az energiafelhasználást.

A kísérlet rámutatott arra, hogy az emberi döntésekre ható aprócska üzenetekkel is javíthatunk a környezettudatosságon. A kérdés csupán az, hogy mit írjunk a papírcetlire.

Csak hogy meggyőző legyen a kísérlet eredménye: az áramszolgáltatókkal együttműködve tevékenykedik egy cég, amely a fent leírt kísérlet továbbfejlesztett módszerével csökkenti az energiafelhasználást. Az Opower öt év alatt 250 millió dollárt spórolt meg csupán a kísérlet módszerét alkalmazva. Idén több mint két terawattóra energia megtakarítása a cél, ami kiteszi a tavalyi amerikai napenergia-termelés kb. felét.

Vajon ez az üzenet a Föld minden régiójában ugyanilyen hatásos lenne? Aligha. A tengerentúlon, ahol már a fiatalok is olyan nevelést kapnak, amely a versenyszellemet táplálja, sokkal nagyobb elismerésre számítanak azok, akik valamiben előremutatóbb előkelőbb helyezést tudnak elérni versenytársaiknál. Természetesen a pénz is motiváló hatású lehet, a kérdés csak az, hogy milyen rendszert dolgozunk ki erre.

De itt van például a szomszéd példamutatását az esetek döntő többségében elutasító magyar lakosság, amelynek körében sokkal elképzelhetőbbnek tűnik, hogy anyagi ösztönzéssel többeket lehetne életmódváltásra bírni, mintha a szomszédot állítanánk követendő példaként a lakosság elé.

forrás: Chikán Attila/Chikansplanet, kép: Jan Tik via Compfight cc


Hozzászólások

Üzenet