Zöld közlekedési rendszer létrehozásán dolgoznak Győrben

Írta: zöld8 | 2014. május 22. csütörtök, 10:35

Zöld közlekedési rendszer létrehozásán dolgoznak GyőrbenA Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja háromnapos szakmai workshopot rendezett, ahol hazai és külföldi szakemberek tárgyaltak a hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokról és a városok közlekedési terhelésének csökkentéséről.

Az Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont (JKK) workshopján a szakemberek olyan társadalmi és ipari kihívásokra adtak válaszokat, mint a városi közlekedés környezeti hatásainak vizsgálata, a zöld közlekedés fejlesztése, vagy az elektromos járművek optimalizációja és irányítástechnikája.

A JKK egy teljes, a környezeti terhelést csökkentő közlekedési rendszer létrehozásán dolgozik. A projekt célja egyebek mellett a légszennyezés előrejelzése forgalmi és időjárási adatok alapján. A kutatások az Unió által támogatott, több mint 950 millió forintos projekt keretében valósulnak meg.

A hibrid és elektromos járművek fejlesztése területén a JKK célja olyan megoldások létrehozása az autók elektronikájához, vezérléstechnikájához, irányítástechnikájához, amelyeket a járműipar is hasznosítani tud. A hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat a Magyar Állam és az Európai Unió közel 900 millió Ft-tal támogatja. Különös figyelmet fordítanak a szakemberek az elektromos járművek egyes alkotórészeinek tervezésére és fejlesztésére is.

SZElectra

Az egyetem a workshop alkalmával bemutatta saját hajtásrendszerű, elektromos kisautóját, a SZElectra-t. A járművet a legkorszerűbb kommunikációs eszközökkel szerelik fel valós környezetben végzett további kutatásokhoz.

SZElectra

A négykerekes, kétszemélyes jármű győri egyetemen kifejlesztett 15kW teljesítményű hajtórendszere állandó mágneses szinkronmotorból, korszerű motorvezérlésből, lítium akkumulátor csomagból és központi járműirányításból áll. A tervezett teljesítmény mintegy 80 km/h névleges végsebességet biztosít a kb. 340 kg saját tömegű autónak, az alacsony sebességtartományban kiváló gyorsító képességgel.

A jármű kényelmesen rugózott, könnyen kormányozható, így rövidtávon jól használható a mindennapokban. Az autó jelenleg 3 kWh akkumulátor csomaggal rendelkezik, így hatótávolsága 50-80 km. Nagyobb akkumulátorral – aminek befogadására a jármű fel van készítve - 180-250 km megtételére alkalmas.

A jármű építésének célja a saját fejlesztésű villamos hajtáslánc, akkumulátor csomagok, vezérlőelektronikák és irányítórendszerek kipróbálása a forgalomban. A teljes járműirányítás és kommunikációs rendszer az Egyetem nyitott fejlesztése, amely lehetővé teszi fejlett idegen technikák csatlakoztatását a hajtás- és irányításrendszerhez.


Hozzászólások

Üzenet