Elektromos hajtású teherbringákat tesztel a futárcég

Írta: zöld8 | 2014. augusztus 04. hétfő, 21:00

Elektromos hajtású teherbringákat tesztel a futárcégA Hajtás Pajtás elektromos rásegítéssel ellátott teherkerékpárokat mutatott be, melyeket egyelőre tesztelnek, hogy aztán a leghatékonyabbat kiválasztva, több küldeményt, messzebbre és magasabbra szállíthassanak – káros anyag kibocsátás nélkül.

Az 1993-ban alapított Hajtás Pajtás a közlekedési célú kerékpározás elterjesztésében elért eredmények után új küldetésének tekinti a teherszállító kerékpárok magyarországi meghonosítását. Holland, dán, német településeken már tízezrek szállítanak autók helyett kerékpárral, vagy viszik reggelente gyermekeiket óvodába és iskolába.

A kerékpár köztudatban élő korlátainak ledöntése éveken belül univerzális eszközzé emeli majd a biciklit, élhetőbbé és tisztább levegőjűvé téve a magyar városokat is. A cég négy éve használja 150 kg elszállítására is alkalmas teherkerékpárjait, egyre több légszennyező autós szállítást váltva ki ezzel az egyébként is zsúfolt belváros nehezen megközelíthető helyszínein. Ma már a levelek és kisebb tárgyak mellett több mint 30 tonnányi terhet szállítanak a kézbesítő bringások évente.

Azonban Buda földrajzi adottságai, és a főváros nagy kiterjedése eddig korlátozták lehetőségeiket, ezért a hét európai várost (Cambridge, Milánó, Berlin, Prága, San Sebastian, Mechelen és Budapest) összefogó Cyclelogistics Ahead uniós projekt keretében elektromos rásegítéssel könnyítik meg a teherbicikliket hajtó futárok dolgát.

A speciális rásegítőkre és erős akkumulátorokra különösen hegymenetben van szükség, hiszen ez visz el sok energiát. A futároknak adott "plusz erő" azonban nem drága, a feltöltés nagyjából 50 forintos költséget jelent, ez 100 km-es út megtételére elegendő, ugyanekkora autós út benzinköltsége 3500 forint.

A Hajtás Pajtás új teherflottájának felállítását megelőző tesztidőszak fő célja a legalkalmasabb és legmegbízhatóbb eszközök felkutatása. Jelenleg 3 különböző hajtást tesztelnek, de számuk várhatóan nőni fog. A Hajtás Pajtás célja, hogy a teljes város elérhetővé váljon zöld járműveikkel.

A Cyclelogistics Ahead projekt

Az ökologisztikai szolgáltatókat és közlekedésfejlesztésért felelős hivatalokat összekapcsoló, 7 európai nagyvárosra kiterjedő projekt fő célja a városközpontok lég- és zajszennyezésének csökkentése. Arra ösztönzik a citylogisztikai szolgáltatókat, hogy eddig nélkülözhetetlennek hitt áruszállító gépjárműveiket - ahol csak lehet - cseréljék nulla szennyező anyag kibocsátású közlekedési eszközökre.

A résztvevők megosztják bevált gyakorlataikat, módszereiket, olyan tudásbankot és eszköztárat építve fel ezzel, ami mások által is felhasználva megsokszorozhatja az ökologisztika térhódításának ütemét. A projekt 3 éves, összköltségvetése az uniós társfinanszírozással együtt 2,3 millió euró, ebből Budapestre 110 ezer euró jut.


Hozzászólások

Üzenet